افتتاح مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران

مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران روز سه‌شنبه 2 آبان‌ماه 1402 با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر سید محمد مقیمی (رئیس دانشگاه تهران)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کرمی (رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران)، دکتر احمد نوحه‌گر (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران)، دکتر مهدی شهبازی (مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران)، دکتر علی مبینی دهکردی (رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران)، دکتر عباس مصلی‌نژاد (مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد)، دکتر فاطمه یزدیان (مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان و خانواده و دکتر شادی جمیلی (عضو هیئت مدیره بنیاد علم و فناوری جمیلی افتتاح شد.

دکتر مقیمی یکی از اساسی ترین موضوعات مفهوم خانواده‌محوری را پرورش کودکان و خردسالان دانست و افزود: همواره اندیشمندان بر این باورند که بیشتر چالش‌هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، ریشه در فرهنگ دارند و اگر کار فرهنگی مناسب صورت پذیرد، بسیاری از این مشکلات رخ نمی‌دهد و یا بهبود می‌یابد. از سوی دیگر متخصصان، شکل‌گیری شخصیت فرهنگی در افراد را به دوران مهد کودک و دبستان نسبت می‌دهند. اگر این دوره به خوبی شکل نگیرد، دیوار به صورت کج بالا خواهد رفت و تلاش‌های بعدی برای اصلاح، به خوبی جواب نخواهد داد.

ایشان با تاکید بر این ضرورت‌های تمدنی و هویت‌بخشی سازمانی، حمایت از خانواده بزرگ دانشگاه تهران را از برنامه‌های مهم دانشگاه در دوره فعلی مدیریت برشمرد و توضیح داد: طبیعی است که بخشی از زمان و ظرفیت فکری کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه صرف تربیت فرزندان‌شان می‌شود، بنابراین به همان میزان از تمرکز بر امور سازمان کاسته می‌شود تا به امورات فرزندان خود بپردازند. اقداماتی همچون تاسیس مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، ضمن آنکه به فرآیند تمدن‌سازی و هویت‌بخشی و تعهد سازمانی کمک می‌کند، از منظر بهره‌وری سازمانی نیز قابل دفاع است. با شروع فعالیت مهدکودک دانشگاه می‌توانیم به صورت مضاعف از حضور کارکنان و ظرفیت فکری آن‌ها بهره‌مند شویم؛ چون وقتی آنها از مسائل فرزندان و مراقبت‌های فرهنگی و تربیتی اطمینان خاطر پیدا کنند، با آرامش و تعهد بیشتری به خدمت در دانشگاه خواهند پرداخت و بهره‌وری هم افزایش پیدا می‌کند.

دکتر محمدرضا تقی‌دخت، مدیر پروژه احداث مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران در تکمیل صحبت‌های رئیس دانشگاه: این مهد کودک بر اساس سیاست‌های دانشگاه و توسط بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد آماده شده و زمان تقریبی برای احداث و راه‌اندازی این پروژه حدود یکسال پیش‌بینی شده بود که در کمتر از شش ماه با توجه به اولویت‌های دانشگاه و تاکید ریاست دانشگاه تهران آماده شد.

ایشان خاطرنشان کرد: سیستم تأمین هوای تازه به طور مرتب در تمام ساعات استقرار کودکان در مهدکودک فعال خواهد بود. فضای اولیه مهدکودک برای ۱۷۰ کودک طراحی و ساخته شده است ولی به دلیل تاکید بنیاد مصلی‌نژاد و رئیس دانشگاه تهران برای بالا بردن استانداردهای تربیتی کودکان، این مهدکودک پذیرای ۱۱۰ کودک خواهد بود و به ازای هر ۵ کودک، یک مربی فعال خواهد شد.

دکتر عباس مصلی‌نژاد، استاد دانشگاه تهران و خیر نیک‌اندیش نیز در مراسم افتتاح مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران، حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را یک پشتوانه و قوت قلب برای خیرین دانست و گفت: شخصا بر روی احداث مهدکودک برای بهره‌گیری فرزندان ذی‌نفعان دانشگاه تهران نظارت داشته و دکتر مقیمی نیز ایشان را برای انجام این کار تشویق کردند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد اعلام کرد که تمام هزینه‌های اداره مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران تا پایان سال جاری از سوی این بنیاد تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *