معرفی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران

معرفی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران

ایده تأسیس مؤسسه ای جهت جذب مشارکت خیرین در موضوع علم و فناوری به اولین گردهمایی خیرین آموزش عالی کشور، که در تاریخ پنج شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ در مشهد برگزار شد، بر می گردد. پس از این گردهمایی پنج نفر از خیرین و خبرگان حوزه آموزش عالی کشور با تشکیل هیأت مؤسس، شامل آقایان دکتر رضا فرجی دانا، دکتر محمدحسین امید، دکتر عبدالرضا باقری، دکتر عباس مصلی نژاد و مهندس علی سعیدی در نشست مورخ سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴ اولین سنگ «بنیاد حامیان علم و فناوری ایران» را بنا گذاشتند.

هیأت مؤسس، اعضای هیأت امنا و هیأت مدیره بنیاد را به گونه ای تعیین کردند تا پیوستگی تفکر و درک یکسان از موضوع فعالیت بنیاد، از ایده اولیه تا برنامه ریزی و اجرا، در همه ارکان بنیاد حفظ گردد.

تشکیل هر مؤسسه ای بر پایه تعریف و تعیین اهداف و اجرایی کردن آن صورت می گیرد. اساسنامه بنیاد، به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سند فعالیت بنیاد نقشی اساسی و تعیین کننده در تنظیم روابط درونی و فعالیت ارکان و تشکیلات بنیاد دارد. اهداف بنیاد را می توان در پنج بخش زیر دسته بندی کرد:

بخش نظارتی

بخش جذب کمک های مردمی

بخش ترویج فرهنگ یاریگری

بخش ارتباط با خیرین، صنعت و دانشگاه

بخش سیاست گذاری و صرف منابع

همه جوامع پیشرفته سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری را پایدارترین شیوه برای رفع مشکلات، اصولی ترین روش برای ارتقای سطح زندگی و اشتغال، و تأثیرگذارترین راه برای اعتلای فرهنگ عمومی و علمی است.

هیأت مدیره و هیأت امنا بنیاد با شناخت عمیق از حوزه علم و فناوری کشور، منطقه و جهان، ساختاری پویا و کم هزینه ایجاد کرده است تا دسترسی به اهداف تعیین شده در اساسنامه را تسهیل نماید. از جمله مهم ترین محورهای فعالیت بنیاد حامیان علم و فناوری ایران عبارتند از:

برنامه ریزی دقیق و هدفمند جهت تأمین نیت خیرین

تبیین دقیق ابعاد اهداف و اولویت بندی آن ها

تدوین راهکارهای مناسب برای تحقق اهداف

گفتمان سازی برای هدایت سرمایه گذاری ها به سمت علم و فناوری

شبکه سازی و ارتباط با لایه های مختلف اجتماع

مشارکت دهی خیرین در نقاط کانونی فعالیت اثرگذار در حوزه علم و فناوری

تشکیل شبکه بنیادها و توزیع فعالیت ها برای گسترش علم و فناوری

بسترسازی برای حل مشکلات کشور و ارتقای امکانات از طریق علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *